چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲»: روش تدریس تام‌کروز در «تاپ‌گان» متعلق به یک خلبان ایرانی است خانه انیمیشن UP در دنیای واقعی + فیلم و عکس معاون وزیر فرهنگ: سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است درباره زنده یاد حسن حامد، نمایشنامه نویس و کارگردان فقید مشهدی| خاموشی در اوج درخشش کاش سریال بود! | درباره «مست عشق»، فیلم مهم حسن فتحی بازدید هیأت رسانه‌ای ایران از مؤسسه العلمین عراق + تصاویر ویژه‌برنامه «کوی محبت» در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) + زمان پخش فیلم‌های سینمایی تلویزیون برای تعطیلات آخر هفته (۱۳، ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان تعطیلی سینما‌های مشهد به مناسبت شهادت امام‌جعفر‌صادق‌(ع) ناگفته‌های پردیس پورعابدینی درباره «فرشته» ستاره‌بازی مسئله ساده انگاشتن امری به غایت پیچیده | دقایقی پای درددل‌های دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ استاندار نجف در دیدار با هیات رسانه ای ایران: جمهوری اسلامی در زمینه های مختلف پیشرفت دارد | روابط عراق با ایران استراتژیک است + تصاویر گزارشی از جلسه نقد و بررسی کتاب «کارنامه فیاض: مجموعه آثار دکتر علی اکبر فیاض» اکران مردمی فیلم سینمایی «تمساح خونی» با حضور جواد عزتی و الناز حبیبی در سینما هویزه مشهد + فیلم
سرخط خبرها

برگزاری نشست هم اندیشی مدیران فرهنگی | همه در وضعیت به وجود آمده مقصریم

  • کد خبر: ۱۳۲۹۸۹
  • ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
برگزاری نشست هم اندیشی مدیران فرهنگی | همه در وضعیت به وجود آمده مقصریم
نشست هم اندیشی مدیران فرهنگی درباره رفع موانع تولیدات فرهنگی استان با حضور جمعی از مسئولان و اهالی فرهنگ و هنر برگزار شد.

خادم | شهرآرانیوز؛ نشست هم اندیشی مدیران فرهنگی درباره رفع موانع تولیدات فرهنگی استان روز پنجشنبه در دفتر نصرا... پژمانفر، نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون اصل ۹۰ و با حضور جمعی از مسئولان و اهالی فرهنگ و هنر برگزار شد. حاضران در این جلسه نقد‌ها و پیشنهاد‌هایی برای رفع موانع و بهبود تولیدات و مسائل فرهنگی مطرح کردند.

از بحث بر سر نوجوانان و سیستم آموزش وپرورش گرفته تا اینکه چرا سیاست گذاران در حل برخی از مسائل با هم اتفاق نظر ندارند. از طرفی، برخی از مدیران فرهنگی مانند مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس، در این جلسه معتقد بودند بیشتر فعالیت‌های فرهنگی برای رضایت مدیران بالادستی انجام می‌شود نه برای مردم. همچنین نصرا... پژمان فر که خود سه دوره نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی بوده است، در این جلسه اذعان می‌کند سیاست گذاری‌ها اغلب متکی به پول نفت بوده و تصمیم‌های فرهنگی استان بیشتر توسط پایتخت نشینان گرفته می‌شده است.

سیاست به نوجوانان هم رسیده است

حجت الاسلام و المسلمین حسن منصوریان، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد:
با توجه به اتفاقات اخیر، ما فهمیدیم نوجوان را رها کردیم. ما فکر می‌کردیم سیاست به کودک و نوجوان نرسیده، اما کف خیابان دیدیم که رسیده است. ما یک نسل سوخته مانند معتادان متجاهر داریم که باید ۴۰، ۵۰ میلیارد بدهیم به ماده ۱۶ که برود سراغ آن ها، بهتر است بیاییم یک چهارم این مبلغ را بدهیم به آموزش و پرورش و از حالا کاری بکنیم که دانش آموزان آن افق و آینده را نداشته باشند که داریم الان می‌بینیم.

اهدافی که برای خودمان در نظر می‌گیریم زیاد است

حسین باغ گلی، معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی:
یکی از دشواری‌های ما این است که تعداد اهدافی که برای خودمان در نظر می‌گیریم خیلی زیاد است. یعنی با هم اتفاق نظر نداریم که یک مسئله خاص را حل کنیم. در برنامه ریزی این دوره شهرداری سعی کردیم کاری انجام دهیم که به عنوان شهرداری همه گروه‌های سنی را درگیر کنیم. شورا دو سیاست کلان در حوزه فرهنگی برای ما معلوم کرده است که جزو رویکرد‌های اصلی ماست؛ یکی اینکه باید خانواده را محور کار خودمان قرار دهیم و دیگری استفاده از ظرفیت‌های مردمی است.

برای خوشایند مدیران کار می‌کنیم، نه مخاطب

امیرمهدی حکیمی، مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس
ما در فعالیت‌های فرهنگی، خودمان برای خودمان کار می‌کنیم و برای جامعه مخاطبی که با ما سنخیتی ندارد یا فاصله‌ای دارد کار نمی‌کنیم. من الان خودم مدیرم، اما زمانی هم که کار هنری می‌کردم، کار‌ها را برای خوشایند و سلیقه مدیران انجام می‌دادیم و یواش یواش جوری کار کردیم که دوستانی هم فعالیت می‌کنند برای خوشایند مدیران می‌روند سراغ آن کار که بتوانند بودجه‌ای دریافت کنند.

به گمانم باید در فضا‌های بالاسری در دولت، مجلس یا جا‌های دیگر به گونه‌ای کار شود که بتوانیم بازتر فعالیت کنیم، چون مخاطب امروز جنسش با ما خیلی متفاوت است. ما می‌خواهیم به این‌ها بگوییم ما درباره آنچه دوست داریم با شما حرف می‌زنیم و شما هم بپذیرید.

این به هیچ سرانجامی نمی‌رسد. مگر اینکه دست دوستان در فعالیت‌های فرهنگی بازتر شود، در خط کشی‌هایی که داریم تجدیدنظر کنیم، اگر این اتفاق را رقم نزنیم این قصه سر دراز دارد و شکاف هم بیشتر می‌شود. الان خانواده‌های مذهبی و انقلابی هم به صدا وسیما اعتماد ندارند. من طلبه هستم، آبا و اجدادم هم روحانی و انقلابی هستند، من در نزدیکانم می‌بینم که به صدا وسیما اعتمادی ندارند. چه کار کردیم که این اعتماد را از دست دادیم؟ خودمان برای خودمان کار می‌کنیم و نمی‌شود با این روش بر این نسل تأثیرگذار بود.

از هنرمند صاحب اندیشه راهکار بخواهید، نه سیاهی لشکر‌ها

محمد برومند، نویسنده و کارگردان تئاتر:
پیشنهاد‌های من این است که، جلسه‌هایی بگذارید و هنرمندانی که صاحب اندیشه و تفکر هستند -نه هنرمندان سیاهی لشکر- دعوت بشوند، با مسئولانی که تصمیم گیرنده هستند گفتگو کنند تا راهکار‌هایی پیدا کنیم. دیگر اینکه قبول کنیم ما عقل کل نیستیم، ما هم محدودیت در اطلاعات داریم، بیاییم به نظر مخالفمان هم احترام بگذاریم. مخالف را حذف نکنید، با او گفتگو کنید یا او را اقناع کنید یا او شما را اقناع کند؛ و نکته دیگر اینکه بودجه را برای بحث فرهنگی درست مدیریت کنید. معتقدم بودجه هست، ولی جای دیگری اسراف می‌شود. ما مشکل بودجه نداریم، مشکل مدیرانی را داریم که نمی‌توانند درست تصمیم گیری کنند.

نیاز به بازنگری جدی در ساختار‌های فرهنگی هنری

محمد حسین زاده، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی:
ما به بازنگری جدی در ساختار‌های فرهنگی هنری کشور نیاز داریم. این ساختار‌ها نمی‌تواند این بار را بردارد. نوجوان امروز ما فیلم روز دنیا را با زبان اصلی می‌بیند، در حوزه گیم و بازی جایی است که ما فکرش را هم نمی‌کنیم، در حوزه موسیقی هم موسیقی پاپ داخلی را رد کرده و رفته سراغ موسیقی خاص خودش. باید فکری به حال این‌ها بکنیم.

اعتماد، احترام، اختیار؛ نیاز‌های صنوف هنری

محمدرضا فرهادی نیا، دبیر انجمن تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد:
پیشنهاد من این است که مدیران دستگاه‌های اجرایی به صنوف هنری اعتماد کنند و کار را بسپارند به کاردان، به آن‌ها احترام بگذارند و اختیارات لازم را بدهند. دیگر این دوران تکرار نخواهد شد که مدیران تلویزیونی و سینمایی کشور مشهدی باشند. از این موقعیت باید استفاده کنند. پیشنهاد دیگر ما این است که تا دیروز انجمن تهیه کنندگان فیلم مشهد نبوده، اما الان هست. کارکرد این انجمن درست مثل نظام مهندسی است که اگر بخواهیم خانه‌ای بسازیم باید نظام مهندسی تأیید و امضا کند. خواهش من از مدیران این است که این انجمن را در حوزه تولید سینمایی برای اینکه کیفیت فیلم را تضمین کند بپذیرند.

همه در به وجود آمدن این وضعیت مقصریم

نصرا... پژمانفر، نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون اصل ۹۰:
با این ساز و برگ سنگینی که دولت‌ها ایجاد کرده اند، توانمندی حل مسائل کلان کشور را نداریم. مشکل این بود که رفتیم سراغ پول نفت. وقتی از درآمد نفت پولدار شدیم، گفتیم همه بروند کنار تا دولت همه کار‌ها را بکند، نتیجه هم همین است که می‌بینیم. سال ۹۷ درآمد نفتی ما خیلی بالا بود. میانگین دو میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت در روز می‌فروختیم به میانگین ۵۵ دلار در هر بشکه.

درآمد مالیاتی هم در برخی استان‌ها ۸۰ درصد مازاد بر پیش بینی مالیات گرفته شد، دیگر درآمد‌ها هم خیلی بالا بود. ۹۳ درصد این درآمد‌ها هزینه جاری کشور بود. این جور هم نبود که این هزینه انجام شده یک رضایتمندی خوبی در پی داشته باشد. همه دولت‌ها تصدیگری را دوست دارند و می‌خواهند همه چیز دست خودشان باشد، اما این دیگر امکان پذیر نیست.

اساسا این مسیر غلط است. باید برویم به سمتی که دستمان را جلوی مردم دراز کنیم، مردم بهترین و پایدارترین کار‌ها را انجام می‌دهند. در این کشور سابقه فعالیت‌ها بیشتر این بوده که پل ها، آب بندها، کتابخانه، مسجد، کاروان سرا، حمام و کار‌های عمرانی در این سطح همه مردمی بوده و اصلا حاکمیتی نبوده است. ما اشتباه کردیم و این مسیر اشتباه را باید برگردیم.

در حوزه مباحث تربیتی هم همین طور است. در تهران می‌نشینند برای کل کشور تصمیم می‌گیرند و به اقتضائاتش فکر نمی‌کنند. طرحی درباره سازمان نوجوانان در مجلس نهم مطرح کردیم و گفتیم اقدامی بکنیم، اما نشد. ما برای نوجوان و اقتضای این رده سنی هیچ کارشناسی نداریم. این اتفاقاتی که افتاد تب جامعه بود، برکت بود تا بفهمیم مشکلی وجود دارد. در به وجود آمدن این وضعیت هم همه ما مقصریم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->